Inschrijven voor een tocht

Bijschrift bij de afbeelding.

Hoe vaar je mee?

Inschrijven op een tocht doe je door de secretaris hiervan op de hoogte te stellen én door minimaal de helft van de kosten aan te betalen.

Inschrijvingen “via-via” worden normaliter niet gehonoreerd wegens een te grote kans op vergissingen en verkeerde interpretaties. Je moet je dus rechtstreeks bij de secretaris inschrijven. Dat kan via de website (bij voorkeur), via mail of telefonisch. Dat laatste heeft niet de voorkeur maar als je haast hebt of zo, dan kan het.

Moet je altijd aanbetalen?

Ja, je moet altijd aanbetalen. Als je niet aanbetaalt, is je inschrijving “vogelvrij”: iedereen die ná jou inschrijft maar wel netjes aanbetaalt, gaat voor. Als je niet aanbetaalt, moet je toch, als je annuleert, wel annuleringskosten betalen. Inschrijven zonder aanbetalen heeft dus geen zin.

Andersom: aanbetalen zonder inschrijven, is ook niet handig. Het leidt snel tot fouten in de administratie, hebben we gemerkt. We gaan niet zo ver dat we zeggen dat de inschrijving dan niet geldig is, maar we stellen het absoluut niet op prijs!

Wordt de inschrijving bevestigd?

Binnen circa 3 weken na inschrijving ontvang je van de secretaris de bevestiging van je inschrijving. Als je binnen 3 weken niets hoort, bel dan. Voor de aanbetaling krijg je geen herinnering; wel kun je, als je niet aanbetaald hebt, daarop bij aanvang van de tocht aangesproken worden.

Is er nog plaats?

Je kunt de secretaris bellen om te vragen of er nog plaats op een tocht is, of op de ledenpagina’s van de website kijken onder “tochten”. Ook zie je in het programma zelf (klik op bij de tocht op “inschrijvingen”) hoeveel inschrijvingen er zijn.
Circa 1 week voor vertrek kun je ook rechtstreeks de tochtcoördinator bellen als je een ‘last minute’ inschrijving overweegt.

Wat zijn de regels rondom annuleren?

De regelingen voor het annuleren van een tocht staan in het programmaboekje en het Huishoudelijk Reglement beschreven. Aan deze regeling houden we strikt vast. Tegen nare omstandigheden als plotselinge ziekte kun je je verzekeren. Als je je daar niet voor verzekert, ook prima, maar dan zijn de consequenties helder…

Bij het inschrijven op een tocht kun je een aanvraagformulier voor een annuleringsverzekering opvragen. Die verzekering hebben we speciaal uitgezocht zodat hij ook voor zeilreizen goed “past”. Een samenvatting van de voorwaarden staat op de ledenpagina’s van de website. De tussenpersoon is ook Genosea-lid, dat maakt het soms wat makkelijker. Warm aanbevolen!

Als je annuleert, maar iemand anders kan in jouw plaats (of er was een wachtlijst voor de tocht), dan rekenen we natuurlijk geen annuleringskosten. Is er geen vervanger, dan kan eigen initiatief hier dus nuttig zijn.

Nog even voor de helderheid: wel inschrijven, niet aanbetalen, en wel (kort van te voren) annuleren zonder vervanger betekent toch kosten betalen! Dat wil je dus niet…

Wat gebeurt er bij overinschrijving?

Als er te veel inschrijvingen zijn, probeert Genosea een extra boot of een grotere boot te regelen. Het zal duidelijk zijn dat dat niet altijd lukt: als je nog maar een paar weken de tijd hebt, is het goed mogelijk dat je geen schipper of geen boot kunt vinden. Ook zal er voor één overinschrijving niet zo’n actie op touw gezet worden, of er moet zicht zijn op nog meer inschrijvingen.
Overigens kunnen de leden hierbij helpen: als je wegens overinschrijving buiten de boot dreigt te vallen, kun je zelf mensen proberen te vinden om ook die tweede boot ‘vol’ te krijgen.

Te weinig inschrijvingen

Het komt helaas bijna elk jaar wel voor dat één van de tochten niet door kan gaan wegens te weinig inschrijvingen. Erg sneu, voor degenen die wel hebben ingeschreven, vervelend voor de vereniging die er tijd in heeft gestopt en een deel van zijn programma niet waar kan maken. Maar soms kan het niet anders: geen schipper gevonden, schip niet beschikbaar, te weinig deelnemers zodat er financieel nare consequenties aan zitten. Vaak proberen we nog wel mensen over te halen alsnog mee te gaan, maar succes kan niet gegarandeerd worden. Ook hier geldt dat eigen initiatief, bijvoorbeeld het benaderen van andere potentiële medezeilers, erg op prijs gesteld wordt en in je eigen voordeel werkt!

De tochtprijs

De tochtprijs staat in het programma vermeld en is meestal exclusief eten en havengeld. De prijs is ook zonder reiskosten naar de inscheephaven, behalve als er expliciet bij staat dat dat wel het geval is. Bij ‘verre’ tochten regelt Genosea meestal niet de vliegtickets, of er moet iemand uit de groep zijn die dat op zich neemt. De ervaring leert dat er vaak mensen via-via aan tickets of reismogelijkheden komen.

Mag ik een introduce meenemen?

Genosea kent een regeling voor introduces; in het programmaboekje of in het Huishoudelijk Reglement staat beschreven hoe die precies in elkaar zit.

Tochtbetaling

Uiterlijk 4 weken voor aanvang van een tocht moet je het resterende bedrag overgemaakt hebben. In principe kan je deelname aan een tocht geweigerd worden als de betaling niet binnen is. Ben je vergeetachtig van aard, dan kun je bij de penningmeester een machtigingsformulier opvragen, waarna hij (als je dat formulier ondertekent en terugstuurt) 3 weken voor aanvang van de tocht de resterende 50% automatisch kan incasseren.

Het geld maak je over op IBAN  NL10 INGB 0004 6152 94 van zeezeilvereniging Genosea. Buitenlandse betalingen: SWIFT INGBNL2A.