Wij huren zeilboten op plaatsen waar het leuk zeilen is!

Item gefilterd op datum: augustus 2014

Hoe schipper Dink Legemate de Hebridenreis voorbereidt

“Als we gaan zeilen in een vreemd gebied, wil ik vooraf een goed beeld krijgen: welke route kunnen we varen, wat zijn de afstanden, welke uitwijkmogelijkheden  zijn er voor als het niet goed gaat. ”

Aan het woord is Dink Legemate, schipper op de septembertocht naar de Westkust van Schotland en de Hebriden. Dink heeft al meermalen een Genoseatocht geleid. Hoe bereidt hij dat voor?

Een paar weken voordat hij en de bemanning afreizen naar Schotland, geeft hij uitleg over de zeiltechnische voorbereiding.


“Er zijn drie zaken écht belangrijk: 1) reisvoorbereiding, routering & planning, 2) de bemanning en 3) het schip.

Allerbelangrijkst:

 

“Veiligheid.”

“Om bij het laatste te beginnen: ik zocht een charteraar met een ruim schip. We kunnen in het gebied waar we gaan zeilen namelijk niet makkelijk van boord, en dan wil je niet te dicht op elkaar zitten. Ook moeten we vooraf veel boodschappen inslaan.

Het schip moet bovendien verhuurd worden vanaf een plaats waar je meteen in het gebied van bestemming bent. Twee jaar geleden heb ik in hetzelfde gebied gevaren. Toen moesten we eerst een heel stuk zeilen om in ons doelgebied te komen. Dat wil ik niet meer. We hebben nu een charteraar gevonden in de buurt van Oban, waarvandaan je meteen in de Hebriden zit. Het schip is ook nog eens goed uitgerust, met bijvoorbeeld een SOLAS grab bag (Safety of Life at Sea), waarinflairs en lichtsignalen, en een portable marifoon voor het geval je in het reddingsvlot moet. Hoewel niet noodzakelijk, is het prettig aan boord te hebben in dit tamelijk verlaten gebied.

Schots:

 

 

“Als er veel wind blijkt te staan, dan kunnen we schuilen in een loch. Er zijn er ongelooflijk veel van, en die zijn heel interessant en mooi. In de tussentijd kunnen we eventueel dan nog een whisky inschenken.” 

“Zo’n vier-vijf maanden van tevoren koop ik een pilot. Ten eerste voor het plezier: de voorbereiding is de helft van de pret. Maar verder vind ik die noodzakelijk om je goed te kunnen voorbereiden.  Alleen dan kun je namelijk vooraf geïntegreerd het vaargebied  in je hoofd krijgen. “Ik heb nu  voor vertrek de grote lijnen van de tocht in mijn hoofd.

Daarbij houd ik er altijd rekening mee dat er dingen mis kunnen gaan.  De lange afstanden moet je in de eerste helft van de reis plannen. Als het dan tegenzit, heb je nog tijd om in te halen

“Zeekaarten koop ik niet. Die zijn vrij duur, je moet er meerdere hebben en ze liggen gewoon aan boord. Uit de pilot kun je goede overzichten krijgen.

Bijzonder:

 

 

“Bij de charteraar kun je diepvriesmaaltijden voor aan boord bestellen, vooraf door iemand gekookt. Dat heb ik nog niet eerder meegemaakt. Voor een aantal dagen hebben we dat geregeld. Het is dan minder werk om boodschappen te doen.”

“Van de bemanning wil ik vooraf weten wat ik van ze kan verwachten.  Nu weet ik al dat er drie, met wie ik eerder heb gezeild. goed kunnen zeilen; dat is voldoende.  Niettemin zorg ik dat ik iedereen tevoren gesproken heb. Ik vind het namelijk heel belangrijk dat mensen aan hun trekken komen en het leuk hebben. Daarom mail of bel ik de mensen die ik niet ken en vraag naar hun verwachtingen.

Onverwacht:

 

 

“De pilot zegt dat er hier maar een tot twee keer per maand storm is. Maar hier trekken wel de lagedrukgebieden overheen, dus wisselen de weeromstandigheden snel. Daar moet je rekening mee houden.”

"Vanaf een week voor vertrek ga ik de weerkaartjes met de luchtdrukgebieden  bestuderen. Daar raadpleeg ik ‘Met Office’ voor, een Britse weersite. Ook de waterstanden: voor sommige vaargebieden is dat belangrijk, omdat je dan weet op welk deel van de dag je ongeveer aan moet komen. Als dat niet lukt, kan dat de tocht heel erg verstoren. Hier is het van middelmatig belang."

"Bij het pakken van mijn spullen gaat er niet zo veel bijzonders extra mee. Zeeziektepillen, want het is vervelend als iemand zeeziek wordt en ze niet heeft. En mijn verrekijker. Ik heb gewoon een goede, met een peilmogelijkheid. Vaak zijn de verrekijkers aan boord van matige kwaliteit en dan heb ik er veel plezier van.”

 

 

 

 

 

 

 

Schipper Dink Legemate