Wij huren zeilboten op plaatsen waar het leuk zeilen is!

woensdag, 20 mei 2015 17:13

Hemelvaarttocht naar Engeland

Beoordeel dit item
(0 stemmen)
0 Comments

Hemelvaarttocht naar Engeland
Deze keer wordt het blog geschreven door een eerste keer Genoseaan. Vanuit mijn rol als introduce verhaal ik jullie graag over deze tocht.

Inschepen woensdagavond
Ik was wat laat aangezien mijn Tomtom er de brui aangaf en ik niet geheel gericht via Kortrijk naar Zeebrugge ben gereden. Aldaar wachtte me een warm welkom. Mijn bagage werd zelfs voor me aan boord gebracht door Piet, nou dat was voor mij een eerste keer (en ook de laatste keer werd me daarna verteld ;). Kennismaken met alle bemanningsleden en de schipper. Altijd toch wel weer spannend, want je weet van te voren natuurlijk niet wat voor ‘vlees je in de kuip hebt’. Maar het bleek een leuke diverse club. Aspirant schipper Jaap had de volledige tocht al voorbereid inclusief handouts voor de tocht naar de Blackwater River en de Bradwell Marina. Na goedkeuring van schipper Dolf restte ons alleen de borrel en redelijk op tijd de kooi in,

Dag 1 aan boord: Poeieren!
We vertrokken op het ontspannen tijdstip van 10:30 en startte met een heerlijk windje en een mooie snelheid. We zijn nog dwars door een of twee windmolenparken gevaren, of dit officieel mag gaan we wel merken aan of er een boete binnenkomt ;). Tegen een uur of 6 begon het echter stevig te waaien, tot windkracht 7 aan toe en ook viel er forse regen. Het ‘poeierde’ er goed op conform onze schipper. Daardoor schoten we wel lekker op! Helaas resulteerde het ook in wat zeeziekte bij Ad en Frank. Dat gecombineerd met het feit dat we 10 uur te vroeg zouden aankomen om het juiste tij naar de Bradwell Marina te kunnen pakken, maakte dat we in goed overleg zijn uitgeweken naar Pin Mill. Het mekka voor de zeezeiler heb ik me laten vertellen. En wat was ik blij dat we er waren. Ik dacht echt dat ik nooit meer warm zou worden na deze pittige tocht. Na een feestelijke aankomst cava, gingen we bekaf onze kooien in.

Dag 2 lekker wandelen rondom Pin Mill
Vrijdagochtend heerlijk relaxt ontbeten aan boord met een stralend zonnetje erbij. Daarna lekker door het bos naar Pin Mill en the Butt and Oyster gelopen. Het is inderdaad een allercharmante locatie. Na een heerlijke Guinness en het befaamde appelcider zijn we doorgelopen om de woonboten van de lokale gemeenschap te bekijken. Ook de schepen die het niet gehaald hebben en daar liggen te vergaan bieden mooi fotomateriaal. Hierna zijn we na een cappuccino stop bij Pin Mill door het prachtig glooiende binnenland terug gelopen naar onze boot voor een aperitiefje. Het avondeten hebben we weer genoten in Pin Mill, in het kader: drie keer is scheepsrecht. Na een boeiende terugtocht in het pikkedonker door het bos met maar twee zaklampen en het ‘dameslampje’ van Bernadette vielen we weer als een blok in slaap.

Dag 3 de terugreis aanvaarden
Om 11:00 uur vertrokken we weer uit de Woolverstone Marina. Na nog wat laatste plaatjes schieten van de pittoreske Butt and Oyster vanaf de rivier togen we weer richting België. De eerste helft hadden we mooi weer en een klein windje. Helaas viel deze halverwege volkomen weg, de minst gemeten wind was 1,7…. Dat werd dus helaas motoren. Een echte oudewijventocht. Het koken ging daardoor wel uitermate goed en de pasta Puttanesca ging er dan ook goed in! Er waren ook amper schepen in de shipping lane dus we waanden ons alleen op de zee. Rond 7 uur ’s ochtends lagen we, na een uitermate beheerste manoeuvre van Ad, vast in de haven van Oostende. Ik dacht direct mijn bed in te kunnen, maar nee ook nu werd de aankomst gevierd. Dus terwijl Oostende wakker werd en de markt werd opgebouwd, genoten wij van de door Gerda meegebrachte Beerenburg. Maffe, maar erg leuke ervaring.

Dag 4 Heerlijk zonnig zeiltochtje van Oostende naar Zeebrugge
Na een paar uur pitten om de Beerenburg uit ons systeem te krijgen voeren we uit richting Zeebrugge. Met een rustige wind en een heerlijk zonnetje zeilden we langs de Belgische kust onder het genot van muziek uit de playlist van schipper Dolf, een absolute aanrader. Tegen drieën aangekomen deden we een laatste drankje, werd de boot ‘opgekuist’ en werd de groepsfoto op de voorpunt genomen (helaas moeten we de voeten er wel bij photoshoppen door een welwillende maar niet heel fotogevoelige voorbijganger die de foto maakte)

Conclusie
Genosea is een perfecte oplossing voor zeilers zonder boot. Dus de driftige lobby pogingen van Jaap werpen zijn vruchten af. Jullie hebben er een lid bij! En die kacheltocht spreekt me erg aan, dus hopelijk tot dan!