Wij huren zeilboten op plaatsen waar het leuk zeilen is!

zondag, 29 mei 2016 13:22

Top of the morning to you! (1)

Beoordeel dit item
(2 stemmen)
0 Comments

Ierland zeiltocht van 13 mei tot 21 mei 2016

Met 3 verschillende vluchten kwamen wij ( Ed, Clarissa, Frank, Jean Jacques, Jan Willem en Rob ) vrijdag 13 mei aan op Dublin Airport voor een lekker weekje zeilen aan de westkust van Ierland. Huurauto opgehaald, bagage ingepropt en op weg voor een 4 uur durende rit naar Baltimore.

Baltimore

Bij de boot aangekomen ( Jeanneau 42i ) werden we vriendelijk welkom geheten door de verhuurder en zijn vrouw, Con en Mary. Of we zin hadden in koffie of thee met homemade scones. Na het controleren van de boot en uitrusting, opbergen van de bagage bood Mary ons aan om ons naar een restaurant te brengen.

De volgende dag, zaterdag, veel boodschappen halen, trossen los en op weg richting Crookhaven.

Dag 1 Baltimore - Crookhaven.
Na het middaguur was de boodschapploeg terug bij de boot. Dan maar een korte tocht, beetje inslingeren. Naar Crookhaven was het slechts 12 Nm. De zon scheen, het weer was helder en rustig. Aan de horizon zagen we de beroemde vuurtoren Fastnet liggen. Even de koers en zeilen bijstellen en na een rondje om de Fastnet kwamen we aan het begin van de avond aan in baai van Crookhaven.

Crookhaven

2016-05-15 08.30.00 Kopie.jpg

Dag 2 Crookhaven - Darrynane harbour
Na het ontbijt maakte we los van de mooring en gingen we in heiig weer op weg naar Darrynane. Een zeiltocht van ca 40 Nm. Tot aan kaap Mizen head was het motoren, na het ronden van de kaap was er een backstag wind 8- 10 knopen en zette we koers 298° naar The Bull rock, ons volgende waypoint. The Bull rock maakt deel uit van een groepje rotsen, waarvan de Bull de grootste is. De namen van de kleinere rotsen zijn heel toepasselijk: The Cow en The Calf. Onderweg, in schitterend zeilweer kwamen we diversen scholen met dolfijnen tegen, spotte een zeehond. Op een gegeven ogenblik zwom er zelfs een Humpback walvis met ons mee. De aanloop naar Darrynane was niet lastig, eerder spannend. Zoeken naar 2 witte bakens op de kant die samen een geleidelijn vormen. Met een koers van 33° werden we tussen 2 rotspartijen geleidt. ( dieptemeter gaf op een punt 30 cm aan. ) aan het begin van de avond konden we aan een mooring vastmaken en een anker biertje opentrekken.

Wordt vervolgt..

Lees 2520 keer Laatst aangepast op zondag, 29 mei 2016 16:56
Log in om reacties te plaatsen