Wij huren zeilboten op plaatsen waar het leuk zeilen is!

donderdag, 16 juni 2016 14:46

Top of the morning to you (2)

Beoordeel dit item
(5 stemmen)
0 Comments

Dag 3 Darrynane Harbour - Dingle

We moesten even wachten voor voldoende water onder de kiel voordat wij konden beginnen aan onze onze 39 Nm "lange" zeiltocht naar Dingle. Eigenlijk is de tocht 33 Nm, maar we besloten een kleine omweg te maken naar de Blasket eilanden.

IMG_0664 Kopie.JPG

Een prachtige zeiltocht met veel zon en een ruime wind. Een van de eilanden Inishnabro is gescheiden van Inishvickillane door een 200 meter smalle zeestraat. Leuk idee om er door te varen en dan naar Dingle waar we om even over 6 aan de walstroom gingen. Omdat de havenmeester al naar huis was moest de douche wachten tot de volgende dag. Even googlen voor een restaurant en na een paar kansloze pogingen waren we 40 min later welkom bij een ietewat decadent restaurant. Op weg terug naar de boot hoorde we uit veel pubs, live, Ierse muziek. Uiteraard nog een pint gescoord in een pub met een live muziek.

Dag 4 Dingle - Valentia

De volgende ochtend kennis gemaakt met de havenmeester en de douche. Boodschappen gehaald en ons klaar gemaakt voor de 10Nm lange overtocht naar Valentia Island, aan de overkant van Dingle Bay. Inmiddels was het weer omgeslagen, bewolkt, 20 - 25 knp zuid-westen wind en regen. Echt een Ierse lentedag. In 2 lange slagen bereikten wij tegen de avond Knights Town Harbour. Onderweg kregen we weer gezelschap van een groep dolfijnen. Het blijft een schitterend gezicht.

Dag 5 Valentia - Lawrence Cove

Op naar Lawrence Cove. Eindelijke een wat langere zeildag. Afstand 45 Nm. Bewolkt. 20-25 Knp noord-west. Dat betekende de eerste paar uur opboksen tegen wind, golven en oceaan deining. Maar na het ronden van Bray Head werd de koers t.o.v. de wind ruim. De zon brak door en het werd een heerlijke zeildag.

Lawrence Cove Marina heeft een uitdagende aanloop. Voornamelijk door het feit dat de pilots weing informatie geven. Dankzij Navionics maakte we even na zessen de trossen vast aan de steiger. De havenmeesteres ontving ons hartelijk en inruil voor 35 euro mochten wij 1 nacht blijven en gebruik maken van de faciliteiten.

Dag 6 Lawrence Cove - Schull

De weersverwachting voor de komende dagen was veel wind uit het zuid westen. We besloten om zo ver mogelijk naar Baltimore te zeilen zodat we de laatste zeildag bij slecht weer een klein stukje hoefde te zeilen. We kozen voor Schull als eindbestemming. Een aardig Iers dorp en redelijk beschut. Na een leuke tocht van 30 Nm kwamen we aan in Schull Harbour. Het was inmiddels routine geworden. Vastmaken aan een mooring en een ankerbiertje. We besloten om een hapje te eten in Schull. Dinghy overboord, motor vastmaken en hoppa. Na een prima pub maal en op de boot nog wat alcoholische versnaperingen gingen we te kooi. Morgen de laatste zeildag.

Dag 7 Schull - Baltimore

De voorspelling van het weer klopte. harde wind uit het zuid westen. Gelukkig hadden nog maar 7 Nm te gaan. Met de huidige wind en de bootsnelheid zouden we er 1 uur over doen. Na een kort overleg besloten we lekker te gaan zeilen, voor de lunch te ankeren bij Hare Island  ( werd een mooring ) en daarna buitenom Sherkin Island naar Baltimore te zeilen. Dit was zeilen in Ierland op zijn best. Met harde wind langs rots (eilanden) te scheuren en regenwater in je nek. Vanwege de harde wind was het niet eenvoudig om aan de steiger in Baltimore vast te maken. Maar schipper Ed was geduldig en uiteindelijk lukte het. We waren "thuis".

Conclusie

Zeilen in Ierland is een aanrader. Niet alleen vanwege de Ieren, een super aardig volk, maar ook vanwege de ongerepte natuur, wild life, de vele baaien waar je kan ankeren of aan een mooring kan vastmaken en natuurlijk het weer.

Met speciale dank aan Frank, die elke dag alles uit de (koel) kast trok om ons te voorzien van een heerlijk maaltijd.

Lees 1805 keer Laatst aangepast op zaterdag, 25 juni 2016 20:52
Log in om reacties te plaatsen