14 jun Verslag Cycladen – Griekenland 2019
Zaterdag 11 mei
De wekker ging vroeg, 03.30 uur, maar het was voor een goed doel. Op naar Schiphol voor de vroege vlucht naar Athene samen met schipper Ed, Marja, Marie-Thérèse en ik. Frank nam een vlucht vanaf Eindhoven. We gaan zeilen rondom de noordelijke Cycladen.
Na 3,5 uur vliegen was de eerste work-out meteen op het vliegveld. Bij Athene land je bij de ene terminal en loop je ondergronds een kilometer naar de aankomst/vertrekhal.
Les 1 met zijn vieren en met zeil bagage kan je in één normale taxi en dan kost de rit Athene – Lavrion ongeveer € 50. We namen de (veel) duurdere mini bus, ook leuk.
Onze marina is de Olympische haven uit 2004, net 5 km buiten het dorp Lávrion. Bij de verhuurder Multihull Yachting was alles prima geregeld. We werden verwacht en er lag een boot klaar. We waren wel wat te vroeg, dus met met een taxi , € 5, terug naar het dorp voor een prima lunch bij de The Old Station. Ed daarna terug voor de overdracht van de boot, Marja, MT en ik naar de supermarkt. Op aanbeveling van de verhuurster naar My Market, die hebben een bezorgbusje. Met drie winkelwagens vol stonden wij en nog wat andere bemanningsleden te dringen bij de bezorgbalie. We hebben gewoon nog een keer een taxi genomen, ging makkelijker. Enorme bagageruimte hebben die jongens. Toen de boot op orde was kwam Frank aanlopen. We waren er klaar voor.
Zondag 12 mei
De route voor vandaag is om de noord van Makronisos naar Kéa. De wind is licht, een knoop of 8 en wat wisselvallig. Later op de dag wordt de wind zwakker en krimpt hij ook nog eens tot zuidoost, onze vaarrichting. Het laatste uur is het moteren. We liggen aan de noordoost kant van Kéa. We gaan ankeren in de baai bij Spathi. Op zicht aanlopen, voldoende breed en diep naar binnen. De binnenbaai met een waterdiepte van iets minder dan 10 mtr. We lagen alleen in de baai. We hebben ~ 20 mijl gevaren in zonnig weer met een mooie temperatuur van ~ 20 C.
Hier hebben we bijna allemaal gezwommen. Het is wel fris water zo half mei.
Aan de wal één restaurant, net een dag open. De dinghy te water gelaten. Na het eerste ritje een tikkie lucht erbij in één van de drijvers. We hebben een luchtgekoeld Honda motortje van 2,3 pk, zonder versnelling/neutraal. Gasgeven is bewegen en achteruit door de motor om te draaien. Lastig vertrekken vanaf de beach de eerste keer. s’Avonds hebben we heerlijk gegeten met prima witte wijn erbij.
Als laatste die avond nog even zitten kijken naar WindFinder Pro op de laptop. De wind blijft moeilijk deze week, zeker tot aan woensdag. De kern van het lagedrukgebied beweegt zich een beetje tussen de eilanden van de cyclades. Weinig wind, veel wisselingen van richting en echt een ander windbeeld per 30 mijl.
Maandag 13 mei
Een uur of 8, half 9. Er staat een beetje wind dus we vertrekken zo vast. Ontbijten doen we zo wel in de kajuit. Er staat weinig wind. We kunnen 2 kanten op een koers meer zuidelijk naar Kythnos of meer oost-zuid-oost naar Syros. Dat wordt de keuze, 28 mijl naar Finikas. Waar een aanlegsteiger is met water. In tegenstelling tot de melding en ons idee waren onze watertanks niet afgevuld en hebben we alleen nog ons flessenwater.
Heel weinig wind, lekker zonnig, na een uurtje zeilen zijn we gaan motoren. 2500 toeren en 6-6,5 knoop snelheid. De zee was vlak, geen golfslag en ook weinig deining. De automaat er op, toch wat onrustig, de automaat er af en het roer vastgezet. Prima plan. We hebben allemaal een middagdutje gedaan cq buiten liggen soezen.
De haven bij Finikas kent een binnen en buitenzijde, we zijn de laatste die binnenkomen en ook binnen liggen. Mooringlijn voor de lijn voor, aanmeren met de kont naar de wal, stroom, water, schattig en goedkoop. Prima plan. We hadden inderdaad 2 lege watertanks. En dan blijft inderdaad de hydrofoor draaien tot je hem uitzet. Leuke haven en als je een stukje doorloopt ook een heerlijk restaurantje halverwege de baai.
Dinsdag 14 mei
Kiezen we route oostelijk naar Mykonos of zuidwest naar Serifos. Er is geen wind vanochtend. Gekozen voor Mykonos, naar de hoofdstad. De wind was er wel/niet/wel/niet. We hebben een keer of 3 de zeilen gehesen, even gezeild en weer xxxx. Frank geeft aan dat we tussen Rinia en Delos door kunnen om te kijken naar een grote opgraving site op Delos. Delos was van 800 BC tot 300 AD een bloeiend centrum van de macht. Het laatste eiland op de europa-azie route waar geankerd kan worden. Verder een dor eiland zonder eigen voorzieningen. Doorvaren naar de baai van Mykonos, erg groot met uiterst links een nieuwe kade voor grote cruiseschepen, centraal de oude haven tot aan uiterst rechts een gerieflijke baai waar we geankerd hebben. Er was ook die avond zo weinig wind dat we rondjes draaiden op het anker, dat wil zeggen op de laatste 8 meter ketting van boot naar bodem.
Woensdag 15 mei
Ermoupolis Syros, bewolkt, weinig wind, gemoterd. De marina aan de westkant van de stad. Een wat rare marina. Duidelijk een jaar of 15-20 geleden aangelegd, maar nu min of meer verlaten. Er staan utility palen en lantaarnpalen etc maar niks werkt.
Bij het aanleggen een kras op de boeg gemaakt, happen in een ruw stuk beton.
Siros kent nog een grote shipyard, met meerdere droogdokken waar grote schepen hun onderhoud krijgen We zijn al vroeg in de middag binnen en gaan lopend naar het oude centrum van het stadje (3 km). Voor MT succesvol op T-shirt jacht geweest. Een mooi oud stadje. Kleine straatjes, omhoog met steeds doorkijkjes naar de zee. Wat gedronken in een cafe op de kade, gekeken naar schepen die aanmeren tegen de kade aan. Greek style, anker uit en afmeren op de kont. Loopplank uit en klaar. Later op de avond in een klein binnenstraatje onder een afdakje gegeten. Het regent licht… De grootste hoofdgerechten ooit. Een beef steak van meer dan een pond, een pork steak op een plank van 30 centimeter. Gelukkig moesten we ook weer terugwandelen om het eten te laten zakken. Deze avond heerlijk geslapen op het uiterst monotone, ietswat hoge zoom van de grote generator van de scheepswerf een kilometer verder op. Morgen willen we wind…
Donderdag 16 mei
En er staat wind. Dus we vertrekken op tijd, een uurtje of 9 uur. Van Syros om de zuid naar Kythnos. We gaan naar Loutra, aan de noord-oost kant van het eiland Kythnos. Direct na de havenkom de zeilen gehesen en zeilend naar de zuidpunt van het eiland. Er staat een prima windje, een knoop of 15 en de koers is zo’n 50 graden schijnbare wind. Opeens zien we dat onze snelheidsmeter ook iets doet. Zat hij toch vast en is hij niet kapot. We hebben een redelijke tocht te maken, 35-40 mijl. Met deze wind is dat helemaal geen straf.
6 uur later, na een hoop zeilplezier komen we aan in Loutra. Opnieuw een kleine haven, ommuurd, waar je aan de binnenkant van de kades rustig ligt. We zijn niet de enige. Het is vol, en op plekken ligt het 2, 3 dik. We meren net na de ingang af en liggen tegen een 40 voet cat aan. Ook een schip van multihull-yachting.com. We liggen 3 dik en de binnenhaven is vol. Iedereen en alles is op de terugreis naar de thuishaven. We eten opnieuw een vorstelijke maaltijd aan de wal, de tip van onze buurman.
Vrijdag 17 mei
Loutra kent een warme bron die in de zee eindigt, 45 graden water, wel zout. Vanmorgen om half 8 zijn we er naartoe gelopen en hebben een uurtje gesudderd. Heerlijk. Daarna gauw aan boord, op weg naar Lavrion om de boot in te leveren. Om de noord van Kythnos, even gezeild maar toen toch gauw de motor bij. Twee uur later was de wind terug en hadden we iets aan hoogte gewonnen. De zeilen gehesen en opnieuw een heerlijke dag zeilen. Voordat we de engte bij Makronisos in zeilden zijn we nog een keer overstag geweest en na een kwartiertje weer terug, 2 grote zeeschepen op tegengestelde koersen die we precies zouden kruisen. De eerste keer in een week. Eigenlijk is het qua zeeverkeer erg rustig zodra je uit de buurt van het vaste land bent.
Rond half vier weer bij de marina. We hadden voldoende zeilmijlen gemaakt om naar binnen te gaan en niet nog een uurtje een kruisrak te maken. De rest van de middag vliegt voorbij aan tanken, afmeren, het laatste anker biertje en een beetje opruimen. Nog één nachtje aan boord slapen en dan morgen weer naar huis.
Zaterdag 18 mei
Bootcontrole, ze zijn serieus en lopen alles na. Er arriveert een duiker die het hele rijtje huurboten aan de onderkant bekijkt. Marja heeft een vroege vlucht en neemt al vroeg afscheid. We rommelen nog wat na, pakken voor de laatste keer een taxi naar Lavrion, lunchen nog eens en gaan in de middag ook richting de luchthaven.
Nu wel met zijn vieren in de taxi, gewoon € 50. Zoals het hoort….
Algemeen
Zeilreis medio mei, Griekenland – Cycladen. Met 5 personen, 1 stel, 3 los hebben we een Sun Odyssey 40 (Multihull-yachting.com) uit 2004 gevaren. Prima boot voor haar leeftijd.
Kosten per persoon:
- € 430 voor de boot,
- ~ € 250 vliegticket
- € 285 voor havengeld, proviand en al het andere eten, drinken en vervoer.
We hebben geleerd dat de cycladen een typisch weersysteem hebben. Rondom Siros, Serifos ontstond er in deze week steeds opnieuw een kern van een lagedrukgebied met weinig wind uit verschillende richtingen. De noord en zuid cycladen hadden meer wind. Met Windfinder Pro kan je redelijk goed meerdaags kijken naar de windrichting, kracht. We hebben vooral gekeken hoe de wind zich op donderdag, vrijdag zou gedragen om op tijd terug te zijn in Lavrion.
Geen reactie's